Projekt na obnovu lesní železnice v Rajnochovicích
Pozornému čtenáři úvodní stránky jistě neuteklo, že na počátku našeho projektu byla myšlenka na vybudování naučné stezky, která by připomínala historii bývalé Arcibiskupské lesní železnice v Rajnochovicích.
Tato myšlenka se zrodila již při první procházce po zčásti zachovalém tělese lesní železnice a při dalších procházkách, či spíše již pochůzkách, začínala nabírat reálnějši podobu. Na úvodní stránce rovněž zmíněná možnost získat lokomotivu BN 30u, vozíky a kolejový materiál z cihelny v Malenovicích nás nasměrovala k realizaci mnohem odvážnějšího záměru… Historii projektu až po současnost naleznete na této stránce.
Náš projekt se v mnoha aspektech liší od ostatních projektů, jež se týkají úzkorozchodných železnic. Jedním z prvních bodů, ve kterém se liší, je výchozí bod. Na území České, tak i Slovenské republiky se nachází železnice, které prakticky nikdy nezanikly v celém svém rozsahu, přestože k tomuto mnohdy chybělo velmi málo. Některé spolky tak doslova vykopaly v hlíně pohřbené koleje a před šrotací zachránily část vozidel z původního provozu. Jiné železnice sice zanikly, povětšinou však ne dříve než v 50. letech 20. století, a tak alespoň jejich trasa byla zanesena do územního plánu. Jsou zde i spolky, které se rozhodly vybudovat úzkorozchodnou železnici přerozchodováním normálně rozchodné železniční vlečky a spolky, jež působí pouze jako dopravci na tratích úzkorozchodných.
Naším výchozím bodem je tedy opradvu bod nula. Abychom vůbec mohli začít budovat, museli jsme zanést, alespoň námi zamýšlenou část bývalé lesní železnice, do územního plánu. Neexistují žádné pro nás použitelné puzůstatky, kromě částěčně zachovalého tělesa, které by se daly použít pro obnovu, tedy kolejový materiál a vozidla je nutné obstarat, tak říkajíc z gruntu.
A v neposlední řadě, na tom nejsme o mnoho lépe ani s dotčenými pozemky. Prozatím naši jedinou „pevnou“ půdu pod nohama představuje pozemek, na kterém se rozkládá areál stanice a to z části, která neleží na pozemcích obecních.