Projekt na obnovu lesní železnice v Rajnochovicích

Pozornému čtenáři úvodní stránky jistě neuteklo, že na počátku našeho projektu byla myšlenka na vybudování naučné stezky, která by připomínala historii bývalé Arcibiskupské lesní železnice v Rajnochovicích. Tato myšlenka se zrodila již při první procházce po zčásti zachovalém tělese lesní železnice a při dalších procházkách, či spíše již pochůzkách, začínala nabírat reálnějši podobu. Na úvodní stránce rovněž zmíněná možnost získat lokomotivu BN 30u, vozíky a kolejový materiál z cihelny v Malenovicích nás nasměrovala k realizaci mnohem odvážnějšího záměru… Historii projektu až po současnost naleznete na této stránce.

Náš projekt se v mnoha aspektech liší od ostatních projektů, jež se týkají úzkorozchodných železnic. Jedním z prvních bodů, ve kterém se liší, je výchozí bod. Na území České, tak i Slovenské republiky se nachází železnice, které prakticky nikdy nezanikly v celém svém rozsahu, přestože k tomuto mnohdy chybělo velmi málo. Některé spolky tak doslova vykopaly v hlíně pohřbené koleje a před šrotací zachránily část vozidel z původního provozu. Jiné železnice sice zanikly, povětšinou však ne dříve než v 50. letech 20. století, a tak alespoň jejich trasa byla zanesena do územního plánu. Jsou zde i spolky, které se rozhodly vybudovat úzkorozchodnou železnici přerozchodováním normálně rozchodné železniční vlečky a spolky, jež působí pouze jako dopravci na tratích úzkorozchodných.

Naším výchozím bodem je tedy opradvu bod nula. Abychom vůbec mohli začít budovat, museli jsme zanést, alespoň námi zamýšlenou část bývalé lesní železnice, do územního plánu. Neexistují žádné pro nás použitelné puzůstatky, kromě částěčně zachovalého tělesa, které by se daly použít pro obnovu, tedy kolejový materiál a vozidla je nutné obstarat, tak říkajíc z gruntu.

A v neposlední řadě, na tom nejsme o mnoho lépe ani s dotčenými pozemky. Prozatím naši jedinou „pevnou“ půdu pod nohama představuje pozemek, na kterém se rozkládá areál stanice a to z části, která neleží na pozemcích obecních.


Rok 2015

V tomto roce se stalo mnoho věcí, však to znáte ... Nepřekonatelnou překážkou se ukázalo předfinancování vlastními prostředky na vybudování projektu, bez záruky jistoty proplacení vynaložených prostředků na proplacení nebyl, i při splnění všech stanovených podmínek, právní nárok.
Vzhledem k těmto pravidlům, jsme o využití této možnosti přestali uvažovat, jelikož, by to projektu našeho rozsahu spíše ublížilo, než pomohlo.

Naše Společnost se proto vydala jinou cestou. Financovaní probíhá převážně z vlastních zdrojů členů Společnosti.


Ze začátku nám se stavbou velmi pomohly příspěvky Zlínského kraje. Významnou pomoc představovaly také např. darované pražce z DT výhybkárny Prostějov. Na rozvoj projektu přispívá pravidelně obec Rajnochovice.

Rok 2011

Pokud je to alespoň trochu možné, železnici a související zázemí budujeme vlastními silami, výjimku tvoří vysoce odborné např. tesařské práce. Při stavbě používáme vlastní mechanizaci. Odborné práce, které nejsme schopni sami provést, zajišťujeme dodavatelsky, díky tomu dosahujeme hmatatelných úspor oproti realizaci na klíč.

 JAK TO U NÁS NA ŽELEZNIČCE FUNGUJE 🚂🚃🚃🚃

👉 Jak dlouho trvá cesta vláčkem/jak dlouhá je trať?
Vláček jezdí po trati dlouhé 300 m a jízda trvá cca 10 min.
 
👉 Je potřeba rezervovat si místo ve vláčku?
Místo je vždy, na všechny se dostane 🙂 rezervace tedy potřeba není.
 
👉 Prodáváte občerstvení?
Na našich tzv. provozních dnech, které vyhlašujeme průběžně, občerstvení neprodáváme. Hlavním důvodem je nedostatečné zázemí, stále ale makáme na vylepšení, takže - snad již brzy 🤫
 
👉 Jak je to se vstupným?
Vstupné platí pro každého => i pro ty, kteří vláčkem nepojedou. Vstupné je pro nás významným příjmem, díky kterému můžeme udržovat trať železničky, vozový park, nebo zatraktivňovat areál železničky a všem návštěvníkům za podporu děkujeme 🙂
 
👉 Co znamenají dvě jízdy vláčkem, které jsou součástí vstupného?
Pojedete dvakrát "tam a zpět", budete tedy mít označenou jízdenku dvakrát.
 
👉 Platí poplatek 400 Kč za přistavení vláčku?
V případě vyhlášených provozních dnů nebo pravidelných akcí samozřejmě ne. Poplatek se hradí pouze v případě individuálního svezení.
 
👉 Proč nemáte otevřeno častěji?
Železničku provozujeme při zaměstnání, navíc je také potřeba pracovat na údržbě lokomotiv nebo trati. Ale děláme co můžeme 😉


Objednávky jízd: Pro objednání individuálního svezení vláčkem prosím volejte +420 725 039 237, p. Hegar.


Z Historie

Dodnes je místy patrné těleso lesní železnice, která byla původně navržená jako gravitační s animálním pohonem. Drážka měla začínat v Podhradní Lhotě, resp. na úpatí vrchu Komorník, avšak k vzhledem k náročnému terénu, který se vyznačoval značným sklonem (až 70 ‰), potřeba překonání potoka a další problémy s vedením tratě ve složitém terénu vedly projektanty lesní železnice k vybudování 1,4 kilometru dlouhé silnice z Podhradní Lhoty. Číst dál...

 


  • Areál Rajnochovické lesní železnice:


    Rajnochovice 126, Rajnochovice 768 71


    Provozní doba: Areál lesní železnice nemá pevně stanovenou provozní dobu. Během roku pořádáme obvykle několik víkendových akcí pro veřejnost, které budou vyvěšeny zde na stránkach a na našem Facebooku RLŽ.


    Objednávky jízd: Mimo akce pro veřejnost je možné domluvit si návštěvu areálu a svezení vláčkem, pro jednotlivce i pro skupiny. Poptávejte na tel.: 725 039 237. Kontaktní osobou je pan Ing. Tomáš Hegar.



    Společnost pro obnovu Rajnochovické lesní železnice z.s.

    • Na Šištotě 627
      757 01 Valašské Meziříčí
      IČO: 22837892;
      Č.ú.: 232660489/0300

    • Ředitel společnosti
      Ing. Tomáš Hegar
      +420 725 039 237
      Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

  • Projekt podporují:






Facebook | rajnochovicka.cz ©